Veelgestelde vragen

Wat is een pvp en hoe kom ik in contact?

De afkorting pvp staat voor patiëntenvertrouwenspersoon. 
Verblijft u in een ggz-instelling? Krijgt u verplichte zorg thuis of denkt men er over na u verplichte zorg op te leggen? Dan hebt u recht op advies en bijstand van een patiëntenvertrouwenspersoon (pvp).
U kunt hier lezen welke cliënten terecht kunnen bij de pvp.

U kunt bij een pvp terecht met vragen en klachten over de zorgverlening. Bijvoorbeeld over de manier waarop men met u omgaat, over dwang of vrijheidsbeperking. De pvp kan u ook adviseren als er voor u een zorgmachtiging of crisismaatregel wordt aangevraagd. De pvp kan u ook ondersteunen als u een klacht voor wil leggen aan de klachtencommissie. Volwassenen, jongeren en kinderen kunnen terecht bij de pvp.

De pvp is niet in dienst van de ggz-instelling waar u behandeld wordt, maar van de onafhankelijke Stichting PVP. De pvp behartigt uw belangen zoals u die zelf ziet, en samen spreekt u af wat hij voor u zal doen. De ondersteuning van de pvp is gratis.

De pvp werkt volgens gedragsregels. In deze regels staat wat u mag verwachten van de pvp. De pvp gaat zorgvuldig om met uw privacy. Hier leest u meer over hoe de pvp met uw privacy omgaat.

Bent u ontevreden over de ondersteuning van de pvp? Kijk dan hier wat u kunt doen.

Wie is mijn pvp?
Wanneer u bent opgenomen kunt u op de posters op de afdeling zien wie uw pvp is en op welk telefoonnumer of emailadres de pvp te bereiken is. Ook de zorgverleners kunnen u vertellen bij wie u terecht kan en hoe u in contact komt.

Kunt u geen contactgegevens vinden of wordt u vanuit huis verplicht behandeld? 
Bel dan met de helpdesk 0900- 444 8888.


Familievertrouwenspersoon
Bent u een familielid of naaste van een cliënt die te maken heeft of kan krijgen met verplichte zorg, en heeft u vragen en klachten over de ggz? Dan verwijzen we u graag naar de familievertrouwenspersoon.
Bent u een familielid of naaste van een ggz cliënt die vrijwillig, ambulante zorg ontvangt, dan verwijzen wij u graag naar Naasten in Kracht



 

Wanneer heb ik recht op ondersteuning door een pvp?

U kunt bij een patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) terecht als u

  • te maken krijgt (of heeft gehad) met verplichte zorg. Dat kan verplichte zorg in een ggz-      instelling zijn, maar ook verplichte zorg die u thuis of ergens anders (ambulant) krijgt;
  • vrijwillig bent opgenomen in een ggz-instelling;
  • thuis vrijwillige zorg krijgt, maar te maken krijgt met drang of mogelijke dwang.

Bij drang of mogelijke dwang kunt u denken aan bijvoorbeeld de volgende situaties:

wanneer er geen verplichte zorg wordt verleend, maar de behandelaar zegt dat hij daar wel over nadenkt. Of wanneer u onder druk gezet wordt om bepaalde zaken te doen of te laten, omdat er anders verplichte zorg voor u wordt aangevraagd.

De pvp biedt geen advies en bijstand wanneer u op een andere plek, bijvoorbeeld thuis (of een beschermende woonvorm) vrijwillige zorg ontvangt en er géén sprake is van drang of mogelijke dwang. U kunt dan contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de ggz-instelling.

Hier kunt een schema bekijken bij wie u welke klacht kunt indienen. 
 

Heb ik rechten bij verplichte zorg?

Ja.
Wordt u in een psychiatrisch ziekenhuis of ggz-instelling opgenomen, dan is dat meestal een ingrijpende gebeurtenis. Vaak voelt u zich als het ware ‘overgeleverd’ aan de instelling. Daarom is het goed om te weten dat u rechten hebt.

Die rechten staan in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (Wgbo) en in de Wet verplichte ggz (Wvggz).

In de Wgbo staan algemene patiëntenrechten en in de Wvggz staat welke rechten mogen worden beperkt als u verplichte zorg krijgt.

 

Wanneer mag verplichte zorg worden toegepast?

Verplichte zorg mag gegeven worden als er sprake is van gevaar. Dat gevaar moet te maken hebben met een psychische aandoening. U bent bijvoorbeeld agressief doordat u stemmen hoort. Of u verwaarloost zichzelf doordat u een psychose heeft.

Bij acuut gevaar kan er een crisismaatregel worden aangevraagd. Als er minder spoed is, dan wordt er een zorgmachtiging aangevraagd. De crisismaatregel is een beslissing van de burgemeester. De rechter kan de crisismaatregel verlengen.
De zorgmachtiging is een beslissing van de rechter.

In de crisismaatregel en in de zorgmachtiging staat welke verplichte zorg u gegeven mag worden.  U mag bijvoorbeeld gedwongen behandeld worden of onder dwang opgenomen worden.



 

Hoe dien ik een klacht in?

Een klacht betekent dat u ergens ontevreden over bent. Dingen zijn niet gegaan zoals u verwacht had. Een klacht kan overal over gaan, bijvoorbeeld over de gang van zaken bij een overplaatsing, over de bejegening door het personeel of over het eten. U kunt ook een klacht hebben over een gedwongen ontslag of over de omgang met uw medische gegevens.

U kunt aan degene waarover u een klacht hebt uw klacht vertellen. Een gesprek met die persoon is meestal de snelste manier om tot een oplossing te komen.

Helpt een gesprek niet, dan kunt u het hogerop zoeken. U gaat met uw klacht bijvoorbeeld naar het afdelingshoofd, de manager of de directie. U kunt daarvoor een voorbeeldbrief gebruiken.

U kunt in dit schema zien of en bij wie u een klacht kunt indienen. 

De pvp kan u ondersteunen bij het indienen van een klacht. Lees hier meer.
Of bekijk hoe de pvp kan helpen.

Bent u ontevreden over de ondersteuning van een pvp? Kijk dan hier wat u kunt doen.

PRINT DEZE INFORMATIE