Belangrijk bericht i.v.m. het Corona-virus
 

Vanwege de officiële richtlijnen rondom het Corona-virus kan het zijn dat de pvp minder aanwezig is in de ggz-instellingen.
U kunt uw pvp het best telefonisch of per e-mail bereiken. Wij proberen onze dienstverlening zo goed mogelijk in stand te houden.


Meer nieuws leest u op de pagina actueel.


Vanaf 1 januari 2020 wordt verplichte zorg in de ggz geregeld via de Wet verplichte ggz, deze vervangt de Wet Bopz. 

 

Let op! Heeft u voor 1 januari 2020 een Rechterlijke Machtiging (RM) of een IBS opgelegd gekregen of was u vrijwillig opgenomen in een ggz-instelling en heeft u vragen over uw rechten of een klacht?  Gebruik dan de optie Bopz rechtsonder om meer te lezen over uw rechten onder de Bopz.  

Bent u na 1 januari 2020 vrijwillig opgenomen in een ggz-instelling, heeft u te maken met verplichte zorg of wordt er voor u een Zorgmachtiging of Crisismaatregel aangevraagd? Blijf dan op de huidige pagina voor informatie over uw rechten onder de Wvggz.  

De informatie op de Wvggz pagina's wordt in de loop van 2020 verder aangevuld. Staat de informatie die u zoekt er (nog) niet bij, neem dan contact op met uw patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Wie dat is, kunt u hier vinden. 

Uw keuze wordt bewaard, zodat we u passende informatie kunnen bieden.
U kunt uw keuze altijd aanpassen, klik daarvoor op de link rechtsonder.  

Over de Stichting PVP

Patiëntenvertrouwenspersonen (pvp) zijn in dienst van de Stichting PVP.

Verspreid over het land werken ongeveer vijfenvijftig pvp’en op locatie in instellingen en ziekenhuizen. Omdat de pvp in dienst is van de Stichting PVP, blijft hij onafhankelijk van de instelling waar hij werkt. De ondersteuning door een pvp is altijd gratis.

Meer informatie over de Stichting PVP leest u in ons factsheet. 
 
Hier leest u hoe een pvp u kan ondersteunen bij het realiseren van uw rechten. 

Bekijk een filmpje over wat een patiëntenvertrouwenspersoon is. 
 
Het landelijk bureau van de Stichting PVP ondersteunt de pvp’en met scholing, communicatie en juridisch advies. Het landelijk bureau is gevestigd in Utrecht. Het bestaat uit een managementteam, een juridische afdeling, stafmedewerkers en een secretariaat. Er is een ondernemingsraad, een cliëntenpanel en een externe klachtencommissie.

Hier vindt u de contactgegevens en het adres van het Landelijk bureau. 
 
Wilt u een pvp spreken? Bel dan naar de Helpdesk 0900-444 8888


  PRINT DEZE INFORMATIE