Titel

 

JE HOEFT NIET ALTIJD EEN ANTWOORD PARRAAT TE HEBBEN

“Voor iemand die gewend was om veel te praten in zijn werk kan ik zeggen dat ik tegenwoordig meer luister dan dat ik praat. Als pvp ben ik vooral bezig met hoe ik de cliënt en diens wensen of klachten het best uit de verf kan laten komen. Cliënten hebben altijd de lead, ze moeten zich serieus genomen voelen en hun verhaal kunnen doen. Mijn rol is om als gelijkwaardige gesprekspartner hen te ondersteunen in wat zij belangrijk vinden. Niet in wat ik belangrijk vind.

Je hoeft ook niet altijd een antwoord paraat te hebben. Er 'zijn' is vaak al voldoende. Wanneer ik meega om de cliënt te ondersteunen bij een gesprek met een behandelaar, dan zit ik naast de cliënt. In het voorgesprek dat ik met de cliënt heb gehad, hebben we samen besproken wat de cliënt graag wil vertellen De cliënt heeft de regie in handen en is degene die praat. Ik spring alleen bij als dat nodig is. En dat doe ik bijvoorbeeld door aan de behandelaar te vragen: “Wat bedoelt u daar precies mee?” of “Begrijp ik het goed dat…”. Daarmee zorg ik dat de behandelaar zo duidelijk mogelijk het verhaal aan de cliënt uitlegt en wat de eventuele opties zijn. Als het driegesprek geen oplossing heeft geboden voor de klacht of vraag, dan gaan we daarna samen kijken welke routes en mogelijkheden er verder zijn. Bijvoorbeeld door naar de klachtencommissie te gaan. Maar ook dat is uiteindelijk de beslissing van de cliënt zelf.

In mijn vorige werk als zorgcoördinator en als gemeenteraadslid in mijn woonplaats, was ik altijd al sterk betrokken bij mensen die een steuntje in de rug konden gebruiken. Maar als pvp in de ggz heb ik meer aan mijn juridische achtergrond. En die verdieping zocht ik ook toen ik de vacature op LinkedIn zag staan. Deze combinatie van menselijk contact en juridische kennis kunnen inzetten, is voor mij perfect. Tijdens de opleiding als pio (pvp in opleiding) heb ik mijn communicatie-skills nog verder kunnen ontwikkelen. En hoe ik mijn ‘hulpverlener’-instelling kon loslaten. Dat is soms nog best ingewikkeld. Je wilt af en toe dingen doen voor een cliënt die niet bij je taak horen. Je hoort ook verhalen van cliënten die je emotioneel aangrijpen. Gelukkig kan ik dan altijd bij een van mijn collega’s terecht voor goede raad. Ik voel me daarin niet alleen staan, samen heb je het daar over. We helpen elkaar daarmee verder. Wat ook helpt is dat ik direct na m’n werk naar de sportschool ga, hierdoor kan ik even alles loslaten. Ik kan dit iedereen aanraden!”.

 

Ook geïnteresseerd in een functie als pvp?

Mail naar k.hamstra@pvp.nl 

Bel

Mail